5 asiaa mitä opimme johtamisesta koronan aikana

 

Autoritäärinen johtajuus ei ole koronan aikana toiminut. Toimistolla nokka pystyssä käveleminen ja vihaisesti laiskottelijoiden mulkoilu ei ole ollut vaihtoehto. Kampaviineripöydässä pällistely ja ”isojen linjojen” vetäminen liitutaululle on ollut nyt pannassa. On ollut aika pudistaa pullanmurut rinnuksilta ja oppia uusia tapoja viestiä, pitää tiimi kasassa, auttaa etänä työvälineisiin liittyvien haasteiden kanssa, motivoida, kannustaa ja olla rehellinen. Enkä usko, että työelämä palaa vanhoihin uomiinsa enää ollenkaan, vaan ainakin etätyöskentely tulee lisääntymään.

Poikkeustilanteessa keskinäisen luottamuksen rooli on korostunut, kun esihenkilöltä vaaditaan uusia keinoja kommunikointiin, kannustamiseen ja arvotuksen osoittamiseen ilman että se tuntuu työntekijöistä kyttäämiseltä. Ongelmahan on se, että ihmiset kokevat samat tavat erilailla. Joku toinen pitää viikoittaista palaveria kyttäyksenä, kun taas toiselle se on motivoiva hetki keskustella esihenkilön kanssa omista murheista. Myös kirjallinen viestintä voi aiheuttaa päänvaivaa ja kitkaa sisäisesti, koska kirjoitetun sisällön ja sävyn voi ymmärtää monella tapaa.

Mitä voimme oppia johtamisesta tämän poikkeustilanteen ansiosta?

 

1. Ole liiankin rehellinen

Toiset tiimistäsi saattavat stressaantua liiasta informaatiosta, mutta se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin stressata epätietoisuudesta. Jokainen työntekijä ymmärtää liiketoimintaa sen verran, että vaikeassa tilanteessa voi joutua tekemään vaikeita päätöksiä, ja niiden takana olevat syyt on syytä viestiä rehellisesti. Poikkeustilanne on saattanut aiheuttaa myös sitä, että eilen tehty päätös ei pädekään enää tänään. Silloin kelkkaa ei voi kääntää yllättäen kertomatta porukalle, mistä on kyse ja miksi näin tehtiin. Kun vaikea tilanne tulee, lyökää mieluummin tiimin kanssa viisaat päät yhteen ja miettikää porukalla ratkaisuja tilanteeseen. Todennäköisesti tiimi joustaa ja ymmärtää paremmin, kun he saavat itse olla mukana päätöksenteossa ja tietävät missä mennään. 

 

2. Viesti sopivasti, viesti oikeassa kanavassa

Viesti mieluummin liian paljon kuin vähän. Myös jatkossa vähintään kerran viikossa pitäisi olla koko yhtiölle jonkunlainen palaveri, jossa käydään läpi yrityksen ajankohtaiset asiat. Pidä tiimisi kokoajan ajantasalla siitä missä mennään, ennakoi ja kerro mitä on johtoryhmässä puhuttu. Jokainen vähänkin arkaluontoinen asia jonka voi kirjallisesta viestinnästä ymmärtää väärin, kannattaa mieluummin hoitaa puhelimitse (jatkossa myös kasvotusten). Tunne tiimisi niin tiedät, kenen kanssa kannattaa olla lähes päivittäin yhteydessä ja tukena, ja kuka haluaa taas puurtaa ennemmin itsekseen ja kokee turhan yhteydenpidon kyttäyksenä.

 

3. Luota ihmisiin ja anna vastuuta

”Mahtaakohan se tehdä töitä siellä etätöissä?” Näin monet johtajat ovat varmasti miettineet jostain tiimin jäsenestä koronan aikana. Aivan turha murhe. Voi olla, että töitä ei tehdä, mutta siitä jää ennemmin tai myöhemmin kiinni. Hälyttävää on se, jos sovittuja töitä ei ole tehty ja työntekijää ei saa kiinni, muuten on aivan turhaa käyttää aikaa tämän miettimiseen nyt tai jatkossa. Jos sinä et huomaa, niin muut tiimiläiset varmasti huomaavat jonkun laiskottelevan, koska kokevat sen epäreiluksi. Harvard Business Reviewin tutkimuksen mukaan etätöissä tehokkuus nousee keskimäärin 13%, joten vaikka joskus saisit tiimiläisen kiinni täyttämässä tiskikonetta, älä turhaan menetä yöuniasi. Ihmisillä on tapana vastata positiivisiin odotuksiin positiiviesti ja negatiivisiin negatiivisesti, joten jos kyttäät tiimiläisten työntekoa, alkaa hän suuremmalla todennäköisyydellä sluibailla. 

 

4. Hyväksy oma rajallisuutesi johtajana

Sinun ei tarvitse osata ja tietää kaikkea. Tämä kannattaa sanoa myös ääneen, koska todennäköisesti tiimisi tietää tämän. Se, että johtaja myöntää virheellisyytensä, jopa parantaa tiimin luottamusta häntä kohtaan. Muista, että päätökset tehdään aina sillä tiedolla ja ymmärryksellä mitä on sillä hetkellä saatavilla. Joskus tehdään virheitä ja silloin parasta on nostaa käsi pystyyn ja tehdä korjausliikkeitä.

 

5. Näytä esimerkkiä

Haastavassa tilanteessa johtajat ovat erityistarkkailussa. Jos olet lyömässä hanskoja tiskiin, vaivut epätoivoon ja katoat maan alle viikoiksi, tuskin tiimisikään on valmis toimimaan ja selviämään tilanteesta voittajana. Jos pidät vaikeuksia vain hidasteena, lähdet näyttämään suuntaa ja teet itse kovasti töitä onnistumisten eteen, voit tätä odottaa myös tiimiltäsi. Sinä et johtajana voi vaatia alaisiltasi sellaista, mitä et olisi itsekään valmis tekemään. Tämä on hyvä pitää mielessä myös jatkossa.

Onnistuiko meillä siirtyminen uuteen malliin heti kerralla – no ei varmasti, eikä valmista ole missään nimessä vieläkään. Omaa toimintaa tarkastelemalla ja kehittämällä pystymme kuitenkin olemaan valmiimpia seuraavaan poikkeustilanteeseen.

Näissä johtamisen havainnoissa ei varsinaisesti ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta poikkeustilanteen myötä ne ovat ehkä olleet enemmän mukana arjessa. Kun organisaatio kohtaa haasteita, kantamalla vastuun, viestimällä rehellisesti, osallistamalla ja näyttämällä esimerkkiä, et ainakaan ole ihan metsässä homman kanssa.

Vastuullisen johtajuuden teemalla mennään myös 2020 TBM:n ohjelmassa Visma Enterprise Oy:n toimitusjohtajan Jukka Holmin haastattelussa ”Johtajan vuorovaikutuksen voima”. Tutustu ihmeessä tarkemmin koko TBM:n vaikuttavaan ohjelmaan tästä.

 

Kirjoittajan esittely: 

Kati Viikilä on Myynninmaailma Oy:n myyntijohtaja. Myynninmaailma Oy on B2B-markkinointitoimisto, ja osa pörssinoteerattua Ilkka-Yhtymä Oyj:tä. 

www.myynninmaailma.fi 

https://www.linkedin.com/in/kativiikila/