Olin nähnyt, kuinka suuret kulut ja hidasta kasvu kosmetiikka-alan pienyrittäjällä oli ja kuinka startupin toimitusjohtajan kaikki aika ja energia meni vaikean osakaskiistan ratkaisemiseksi. En voinut kuvitellakaan haluavani tehdä sellaista elämänvalintaa; että tulevaisuuteni olisi kummankaan kaltaista.
Alku
Aloitin vapaaehtoistoiminnan v. 2016 ja löysin kutsumukseni: mentoroinnin. En nauti mistään sen enemmän kuin auttaa ihmisiä löytämään töitä! Kun ensimmäiset mentoroitavani työllistyivät 2016-2017, aloin innoissani puhua aiheesta LinkedInissä; niistä onnistumisista ja siitä euforiasta, jota minä ja mentoroitavani tunsivat saadessaan töitä. Omalla tavallani ja äänelläni, joka täyttyy emojeista ja huutomerkeistä.
Tämä resonoi ja pian inboxini alkoi täyttyä viesteistä. Voinko sparrata uraunelmien kanssa, voinko tsekata CV:tä, voinko käydä kahvilla jeesaamassa huijarisyndrooman kanssa. Kävin istumassa jokaisen kanssa, opin lisää, tulin enemmän ja enemmän vakuuttuneeksi, että mentorointi on kutsumukseni ja haluan tehdä sitä aina. Mutta samaan aikaan voimavarani alkoivat hiipua. Istuin ihmisten kanssa vapaa-ajallani, monta tuntia viikossa kokoaikaisen työni ja sosiaalisen elämäni lisäksi.
Ymmärsin, että voidakseni auttaa ihmisiä paremmin ja isommalla skaalalla minun on perustettava yritys. Ideasta olemassa olevaan yritykseen meni 2,5 viikkoa (siis ihmiseltä joka aiemmin inhosi ajatusta yrittämisestä eikä tiennyt siitä mitään)! Se olikin valtava henkinen ja fyysinen rutistus. Mutta se oli sen arvoista. Pääsin tekemään isommin sitä, mitä rakastan ja missä olen hyvä. Mentorointi ei ollut pelkästään kutsumukseni vaan myös ikigaini*. Kutsumus, jota maailma tarvitsee ja jolla voi ansaita palkkansa.
Reilusti alle vuotta myöhemmin minulle alkoi tulla enemmän asiakaspyyntöjä kuin pystyin tarjota. Minusta tuli kysytty puhuja, kouluttaja, haastateltava. Yritykseni muuttui kannattavaksi hyvin pian – ja tahti vaan kiihtyy.
Yritykseni kasvaa koko ajan helpommin ja vähemmällä vaivalla.
Minulla ei ole osakkaita, kulut on äärimmäisen pienet, en osta mainontaa. Minulla ei ole tilavuokria tai materiaaleja. Ainoa merkittävä panostus, jonka yritykseni kasvattamiseen laitan, on se aika ja oma itseni, jonka laitan some-postauksiini. Se resonoi ihmisiin edelleen. Se aito innostus, jota koen mentoroitaviani ja tätä ammattiani kohtaan, näkyy ja kuuluu ulospäin. Ihmiset seuraavat ihmisiä, ei päälleliimattuja sloganeita ja lupauksia yrityksiltä tai epäaitoja yrityksiä olla “wakawasti otettawa asiantuntija” ja samaistuttava. Ihmisiä ei tule aliarvioida.
Yritykseni kasvaa sitä mukaa, kun siitä puhun. Joskus kun kalenterini on niin täynnä, että joutuisin myymään ei-oota, en postaa aiheesta. Kun taas voin ottaa uusia asiakkaita, teen LinkedIn-postauksen työnhausta – ja kalenterini täyttyy heti. Tämä ei tietenkään tapahtunut yhdessä yössä, vaan se vaati paljon työtä etukäteen. Vuonna 2016 en olisi voinut kuvitella, mitä edestäni löydänkään, kun jaksan vaan jatkaa.
Nyt kun tiedän, voin pelkästään suositella tätä kaikille yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville. Ole oma itsesi, auta muita, puhu omasta osaamisestasi aktiivisesti, auta muita, käy alan tapahtumissa ja jaa niitä kokemuksia someen, auta muita, puhu alastasi kuin itse asiassa rakastaisit sitä mitä teet sekä tärkeimpänä: auta muita.
Tänään
Alkuperäinen ajatukseni: “Yrittäminen on tylsää eikä yhtään mun juttu” ei voisi olla enemmän väärässä. Yrittäminen on jännittävää, kivaa, hauskaa ja just eikä melkein mun juttu! Tulen aina olemaan yrittäjä, tiedän sen nyt selvemmin kuin minkään muun.
Ajateltavaa
Missä sinä olet hyvä? Mitä sinä rakastat? Mistä maailman pitäisi mielestäsi kuulla enemmän? Miten voit auttaa ihmisiä? Keitä ovat yrityksesi ihmiset, jotka mahdollistavat asiakkaillesi tämän kaiken?
*Ikigai tarkoittaa karkeasti käännettynä elämisen iloa, syytä olemassaoloon. Sana ’iki’ merkitsee elämää ja ’gai’ tarkoittaa omien odotusten ja toiveiden toteutumista.
Seuraavassa blogipostauksessani puhun enemmän läsnäolon ja dialogin merkityksestä kasvu näkökulmasta. Miksi niin moni yritys ja yrittäjä jättää ne huomioimatta vielä nykyään? Mitä kaikkea saavutettavuudella ja läsnäololla voidaan liiketoiminnassa voittaa? Ensi kuussa, 4.8., puhun näistä aiheista lisää!
Pipsa Aro
Yrittäjä (pipsa.fi), employer branding -konsultti (Finders Seekers), TBM-asiantuntija (Tampere Business Meet) ja bisnesvaikuttaja (Bonfire.fi).
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pipsaaro/
Twitter: https://twitter.com/apipsa
Email: pipsa@pipsa.fi
Oikein hyvää kesää!