Miksi asiakkaasi vaivautuisi?

Jos sinä tai teidän yritys ei vaivaudu olemaan läsnä, vastaamaan kysymyksiin tai käymään keskustelua silloin, kun asiakkaasi sitä tarvitsee. Rekrymaailmaa usein kritisoidaan siitä, että kandidaatit jätetään työnhaussa oman onnensa nojaan. Että “eihän se niin mene asiakaspuolellakaan, että ostavaa asiakasta kohdeltaisi samalla lailla”.

Mutta hyvin usein edelleen kohdellaan, ja varsinkin kovasti kasvavilla ja jo isoilla yrityksillä asiakas – potentiaalinen tai olemassa oleva – voi jäädä huomiotta.

Kun niitä muita on jo kyllä siinä…

LÄMMIN OTE

Yrityksellä on monta mahdollisuutta ottaa asiakkaasta lämmin syliote tämän ostomatkan varrella, mutta moni jättää sen tekemättä. Viisveisaaminen tapahtuu useimmiten niin, että nettisivuilta on vaikea löytää yhteystietoja tai yritys ei ole niissä somekanavissa, joissa asiakas on. Tai kun asiakas sitten ottaa yhteyttä, siihen ei reagoida.

Nyt lomakaudella monella näytti jääneen Out of Office -automaattivastaus laittamatta päälle (läsnäolon ja dialogin yksinkertaisin asia…) ja siellä asiakas jäi yksin kyselemään ihmisen ja kohtaamisen perään. Siitä jää väistämättäkin mitätön olo. Tuntuu, että lämpimän sylin sijaan ei saanut edes lämmintä kättä, ei oikeastaan edes kylmää.

LÄSNÄOLO ON PALJON MUUTA KUIN OLEMASSAOLO

Se on pysähtymistä hetkeen asiakkaan kanssa, tämän kuulemista. Livenä se on nyökkäilyä, kun toinen puhuu, se on hiljaisuutta ja ymmärtämistä. Se on sitä, kun toiselle tulee se olo, että kuulija välittää tästä. Ja että hän kuuntelee vain voidakseen auttaa paremmin.

Onlinessa se tapahtuu somekanavissasi, nettisivujesi chatissa ja mailissasi osoittamalla sen, että huomaat jokaisen keskustelijan. Teet sen helpoiten vastaamalla jokaisen kommenttiin edes jotain. Mitä vaan! Olethan valmis kohtaamaan ihmisen ihmisenä ja vastaamaan tämän kysymyksiin ja huolenaiheisiin, vaikka joskus ne tuntuisi sinusta itsestäänselvyyksiltä? 

AIKA ON RAHAA, MUTTA NIIN ON LÄSNÄOLOKIN

Itse, sivutoimisena yrittäjänä, voin käyttää helposti 1,5h päivässä keskusteluihin. Eikä kaikki heistä edes ole asiakkaitani, he ovat ihmisiä, jotka ovat ottaneet aikaa kommentoidakseen LinkedIn-postaustani, Insta Stoorejani, laittaneet minulle mailia. Koen, että vähintä, mitä voin tehdä, on vastata heidän ajankäyttöönsä omalla ajallani. Olla läsnä ja vastata.

Voin vakuuttaa, että omaa yritystäni ei olisi edes syntynyt saati että se olisi pysynyt millään tavalla elinvoimaisena, jos en olisi käyttänyt rutkasti omaa aikaani ihmisten kanssa keskusteluun. Se ei olisi sitä, mitä se nykyään on: uusia asiakkaita “sataa taivaalta”; niistä inboundia 80%, suositteluja 15%, loput 5% myyntipostauksista – orgaanisia nekin.

Sana kiirii, oli se omani tai muiden suosittelut, “Pipsa kuuntelee ja vastaa kaikkiin kysymyksiin. Aina.” Tämä on modernia markkinointia.

KOTITEHTÄVIÄ

  1. Milloin olet viimeksi toteuttanut asiakaskyselyn, siitä, missä olette onnistunut ja missä epäonnistunut? Tee se nyt. Toimivia asiakaskyselypohjia löytyy Googlesta paljon. 
  2. Ymmärrätkö, kuka asiakkaasi on, mitä hän ajattelee?  Kuulee ympärillään? Mitä hän toivoisi tekevänsä? Mikä häntä motivoi? Mitkä ovat hänen unelmalta, mitkä pelkonsa? Tee ostajapersoonistasi empatiakartta.
  3. Tärkein kaikista: keskustele asiakkaasi, ja muutenkin ihmisten kanssa, jatkuvasti somessa, nettisivuilla ja muissa foorumeissa!

Nähdään 23.8. Tampere Business Meetissä ja jatketaan näistä aiheista kasvotusten! 😊 Muista sitä ennen vielä laittaa minulle Connect-pyyntö LinkedInissä, jos en vielä kuulu verkostoosi!

Pipsa Aro

Yrittäjä (pipsa.fi), employer branding -konsultti (Finders Seekers), TBM-asiantuntija (Tampere Business Meet) ja bisnesvaikuttaja (Bonfire.fi).

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pipsaaro/
Twitter: https://twitter.com/apipsa
Email: pipsa@pipsa.fi
https://www.pipsa.fi/