Kasvuyrityksen johtaminen – 6 vinkkiä menestykseen

Minulla on ollut kunnia olla seuraamassa ja luotsaamassa Myynninmaailma Oy:tä kasvuun viimeisen kuuden vuoden aikana. Myynninmaailma on B2B-markkinointiyritys, eli siis teemme asiantuntijabisnestä jota on kasvatettu keskimäärin 30% vuosivauhtia tulorahoituksella.

 

Kovaa kasvua hakevilla ja sitä saavuttavilla yhtiöillä on tyypillisesti jonkinlaisia kasvukipuja, kun ei pystytä skaalaamaan toimintaa ja prosesseja yhtä kovalla vauhdilla, kuin mitä kasvu vaatisi. Tässä tekstissä koottuna muutamia oppeja, millä voi ainakin osaltaan ehkäistä vauhdin tuomia haasteita. Mitä siis pitää ottaa huomioon kasvuyrityksen johtamisessa?

 

1. Resurssitilanteen kanssa tuntosarvet sojossa

Kasvuyrityksen johdossa pitää tehdä nopeita päätöksiä, ja niitä pitää tehdä ennakoivasti. Resurssitilanne on kokoajan tarkastelun alla, ja rekrytoinnin ajoitus ja onnistuminen on yksi merkittävä menestystekijä. Kasvu vaatii siis sitä, että huippuosaajia rekrytoidaan lähes jatkuvalla syötöllä. Tämän kaiken tekeminen kannattavasti on haastavaa, ja siksi virheistä pitää oppia nopeasti ja rekryprosessi pitää olla hiottu mahdollisimman sujuvaksi. Hyvä työnantajamielikuva, brändi ja siihen panostaminen helpottaa huomattavasti huippujen rekryämistä.

 

2. Prosessien jatkuva kehitys

On hyvin eri asia tehdä töitä kymmenen hengen porukalla, kuin että henkilöstöä on useita kymmeniä tai satoja eri paikkakunnilla. Yrityksen sisäisten prosessien on kehityttävä jatkuvasti. Enää ei projektien briiffaus pöydän yli huikkaamalla onnistu, vaan pitää olla vakiintuneet toimintamallit miten pidetään homma kasassa. Käytä siis aikaa prosessien kehitykseen, ja pyri ennakoimaan. Yhteiset toimintamallit- ja tavat auttavat myös uusia työyhteisön jäseniä perehtymisessä ja hommien nopeammassa hanskaan ottamisessa. 

 

3. Strategian joustavuus

Kasvuyrityksen strategian pitää päivittyä tarpeeksi usein ja joustavasti. Kasvuyrityksessä viiden vuoden tähtäimellä strategian suunnittelu on auttamatta liian pitkä aika. Strategiaa pitää tarkastella usein, ja jos esimerkiksi markkinalla muuttuu jotain, on kriittisesti pohdittava, voidaanko monta vuotta sitten suunnitellulla strategialla mennä tässä tilanteessa eteenpäin. On tärkeä muistaa, että pelkkä strategian suunnittelu ei vielä riitä, vaan henkilöstön on oltava myös mukana strategian suunnittelussa ja toteuttamisessa, jotta he oikeasti siihen sitoutuvat.

 

4. Arki keskustelemaan potentiaalin kanssa

Monesti sitä liikaa keskitytään nykytilaan, eikä nähdä kauemmaksi. Mitä jos yrityksen DNA:han olisi sisäänrakennettu se, että mietitään asioita aina potentiaalin mukaan, eikä nykytilanteen? Miten käy, jos esimerkiksi asiakasluokat asetetaan asiakkaille potentiaalin, eikä nykytilanteen mukaan? Asiakkaita aletaan hoitamaan luokkaansa paremmin, mikä johtaa helposti siihen, että ne nousevat hyvällä hoidolla seuraavaan asiakasluokkaan. Lähdetään hoitamaan asioita, kuin oltaisiin jo siellä, missä halutaan olla pari vuoden päästä.

 

5. Talouden johtaminen ja kulukuri

Kun lähtee homma liikkeelle ja hype on päällä, on tärkeää pitää myös kulut kurissa. Sitä helposti lähtee kustannukset karkaamaan käsistä, kun saattaa tulla pakottava tarve saada toimistolle pleikkari, maapalloviskikaappi tai reinotossut kaikille, puhumattakaan sitten isommista investoinneista ja kuukausilaskutteisista kustannuksista. Ole silti myös järkevä sen suhteen, mitä kannattaa oikeasti hoitaa itse ja mitä ulkoistaa, jotta oma aika tulee käytettyä järkeviin asioihin.

 

6. Tyytyväinen henkilöstö – tyytyväiset asiakkaat 

Henkilöstön tyytyväisyys tai tyytymättömyys näkyy asiakkaille aivan varmasti. Motivoitunut henkilöstö, joka puhaltaa yhteen hiileen, on tärkein yrityksesi voimavara. Panosta siis tähän. Mittaa henkilöstötyytyväisyyttä, ja näytä että saamillasi vastauksilla on merkitystä. Ota matalalla kynnyksellä asioita puheeksi, ja pyri siihen, että yhtiössä on avoin ilmapiiri ja myös kehityskohteita otetaan rohkeasti esiin. Jos pystyt, palkitse kehityskohteiden esiintuonnista.

 

Yhteenvetona voisi todeta, että kasvuyrityksessä muutos on osa normaalia arkea. Tämän arjen johtamisessa kannattaa asettaa katse tulevaisuuteen, ja menneisyyttä tarkastella sen verran, että kerätään parhaat opit käyttöön, joilla taas hoidetaan jatkossa asiat paremmin. Johtajan on pidettävä monta lankaa käsissä ja kehityksen on oltava jatkuvaa niin prosessien, osaamisen kuin henkilöstöjohtamisenkin kannalta. Muista, että erityisesti henkilöstön tyytyväisyys ja vauhdissa mukana pysyminen on avainroolissa, jos halutaan olla luomassa menestystarinaa.