Minun näkemykseni aidosta monikanavaisesta kohtaamisesta

Minun näkemykseni aidosta monikanavaisesta kohtaamisesta

Aihe on todella laaja joten käyn sen läpi esimerkin kautta. Mutta punainen lanka on se, että nykypäivän asiakas ei toimi enää niin, että hän poimisi ajatuksen tietystä toimijasta jostain kanavasta ja sitten siirtyisi erikseen toiseen viestimeen millä hän saa kontaktin toimijaan. Yhteydenotto pitää olla yhden klikkauksen päässä.

Otetaan esimerkki:

Sanotaan että kilpailu asiakkaista on kovaa mutta minun näkemykseni mukaan se on jopa aika yksinkertaista kun teet oikeita asioita. Ensin pitää miettiä missä asiakkaat ovat? Kuulen välillä lauseen “tuottaako toi sun someöyhötys asiakkaita?” Olen äärimmäisen tyytyväinen jos muut ajattelevat näin, otan mieluusti koko markkinan itselleni.

Peilaan itse usein oman palvelumme tasoa omaan 18-20 vuotiaisiin lapsiini, miettien sitä miten heille pitäisi asioita myydä. Voin meinaan kertoa, että kyseinen ikäryhmä ei vastaile kylmiin soittoihin kun eivät he juuri vastaa minullekaan 🙂 Asiat hoidetaan viestein ja kelloon katsomatta. Näen usein erilaisia saapumisilmoituksia postin mukana ja ne tulevat tasaisesti pitkin Suomea ja pitkin maailmaa.

Olisi hullua yrittää myydä heille asioita -70 luvun tyyliin ajatuksella “asiakas kävelee ovesta sisään”, se kun ei kävele enään. Kivijalka on muuttunut verkkokaupan näyteikkunaksi. Muutokseen pitää joko lähteä mukaan tai sammuttaa valot.

Koska asiakas ostaa?

Vielä vaarallisempi on ajattelumalli missä ollaan ns monikanavaisia 08-16 mutta that’s it. KTI Laskutuksen sivuilla on chatti, WhatsApp, pikalomake, botti sekä käytämme aktiivisesti sekä Facebook- että Instagram palveluiden viestejä. Yhteydenottoja tulee tasaisesti kaikista kanavista.

Yhdistävä tekijä niissä kaikista nopeimmissa kaupoissa on se, että yhteydenotto tulee klo 16.00 jälkeen. Usein yrittäjällä tai henkilöllä kenen vastuulla asia on saattaa olla silloin hyvä hetki tutkia aihetta ja usein nopeastikin valita uusi toimija. Tämä kertoo myös siitä, että työnteko muuttaa muotoaan ja siihenkin pitää pystyä vastaamaan. Saatan itse usein tehdä paljonkin töitä iltaisin tai viikonloppuisin. Se aika pitää vain osata ottaa joskus pois, tälläistä toimintamallia on paljon ja se mahdollistaa kaupanteon 24/7/365.

Tässä haastaisin myös hiukan botteja, meillä on myös botti osassa alasivuja mutta tällä hetkellä vien kauppojen määrässä bottis 100-0 jos verrataan vastaanko chattiin itse vai vastaako siihen botti.

Mikä asiakas yleensä haluaa verkosta ostaa?

Yleinen harhaluulo on, että verkosta ostettaisiin pikkujuttuja ja isot kaupat tehtäisiin väkisin buukattuihin tapaamiseen. Ei näin, koskaan ei saa olettaa mitä asiakas on verkosta etsimässä. Meille on jokainen asiakas yhtä tärkeä ja kaikki palvellaan hänen haluamassa kanavassa. Joskus chattikeskustelusta löytyy pk-yrittäjä ja joskus +100 milliä vaihtavan talon talousihminen. En osaa edes sanoa miksi chatistä ei kysyttäisi kaikenkokoaisia asioita.

Myyminen ja ostaminen on valtavassa murroksessa vaikka mitä muuta väitettäisiin. Se juuri tekee myymisestä maailman hienoimman ja mielekkäimmän työn.

Nähdään Tampereella!

-Sami / KTI Laskutus Oy
sami.saarenpaa@ktilaskutus.fi
https://www.linkedin.com/in/samisaarenpaa/
instagram.com/samisaarenpaa
Twitter.com/samisaarenpaa

2019-08-07T11:51:55+00:00