Tampere Business Meet 2021 teemoina ovat:
- Vastuullinen johtaminen
- Vuorovaikutus
- Menestystarinat
Pohdin ensimmäisen kirjoituksen aihetta ja ajattelin tähän avata sitä, millaisia ovia avautuu jos on avoimin mielin liikkeellä. Pätee niin siviiliin, kuin työelämäänkin.
Miten nämä teemat heijastuvat niin yrittäjän kuin työntekijän arkeen
Jos pikakelataan taaksepäin, oikeastaan kenen tahansa omaa työuraa, on siellä muutamia yhdistäviä tekijöitä. Ensin hankitaan kokemusta, kokemuksen karttuessa työnkuva- ja ehkä työpaikkakin usein muuttuu.
Olen -70 luvulla syntynyt, ja omat vanhempani -40 luvulla. He usein, varsinkin työuran alkuvaiheessa olivat terveesti huolissaan kun nuori innokas myyntimies saattoi impulsiivisestikin vaihtaa työpaikkaa. En pidä itseäni tuuliviirinä, mutta olen aina ollut äärettömän huono taipumaan missään ”näin on aina tehty malleihin”.
Ja tarkennetaan että omat vanhempani olisi 16 vuotiaasta asti eläkkeelle samoissa duuneissa. Hatunnoston paikka, eikä tavallista nykyään. Ehkä nykyään jopa liian pitkään samassa paikassa ollut myyjä omaa kapeammman näkemyksen.
Toki työkokemusta pitää olla takana, mutta kun sitä ja näyttöjä kertyy, alkaa myös ne omat ranking-pisteet työnantajan silmissä nousta.
Näen liikaa lannistettuja yksilöitä
Tapaan äärettömän mielelläni toisten talojen myyjiä, jo ihan sen takia että näin kalkkiksenakin oppii jatkuvasti uutta, jos sille on avoin. Samalla kuitenkin näen miten osan into tehdä asioita eri tavalla tapetaan säännöillä, jutut voivat olla pieniä mutta silti tuhoisia.
Jokaisella on omat vahvuutensa, mitkä hioutuvat työuran kuluessa, tai karsiutuvat pois jos työpaikka ei sitä tue tai siihen kannusta.
Varsinkin myynti on fiilislaji. Ihminen käyttää kolmasosan päivästään työntekoon, usein toisen palkkalistoilla. Kuka tekee sellaista jatkuvasti hyvin jos työ ei ole palkitsevaa. Olen ollut työuralla myyntitalossa, missä organisaatio oli äärimmäisen agressiivinen, toki myynti on muutoinkin siitä muuttunut, mutta niin on ostaminenkin. Sitä tekee aikansa, mutta kukapa ei tunnista tilannetta missä homman junnatessa paikallaan, alkaa vilkuilu muualle.
Kun taas puhutaan vastuullisesta johtamisesta niin otetaan esimerkki. Kumpi on helpompi toteuttaa ja kumpi motivoi työntekijää.
- Kaavamaiset menetelmät, ei lipsumista, kova seuranta, jyrkkä kritiikki.
- Selvä tavoite, jatkuva sparraus, onnistumisten jakaminen, hyvä fiilis.
Hyvä fiilis on niin lässytystä sanana kuin olla ja voi, mutta onko juuri tärkeämpää. Jälkimmäinen malli ei tarkoita sitä ettei vaadita, ja pidä saavuttaa tavoitteita, mutta matka siihen voi olla hyvin erilainen.
Jokainen on kuullut sanonnan väärin sammutetusta tulipalosta.
Epäonnistumisten käyminen läpi on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää jakaa onnistumisista energiaa ja opit muille. Siksi on äärimäisen tärkeä käyttää hetki aikaa uusien tapojen miettimiseksi. Myynnin lainalaisuudet ovat samat, mutta tapa myydä ja ostaa ovat täysin erit mitä 10v sitten.
Kulje silmät auki
Olit sitten kummalla puolella pöytää tahansa, aina kannattaa käyttää hiukan aikaa ympärilleen katselemiseen.
Työpaikan hakeminen voi olla joskus kannattavaa, mutta jos teet asiasi hyvin, sinut pyydetään töihin. Näin meidän myyntitiimi on isoin osin rakentunut, verkostosta jolloin ollaan jo huomattavasti enemmän samalla sivulla.
On voittava yhtälö sitten osata yhdistää tekijä ja paikka, jossa kummankin tahtotila ja tapa tehdä pääsee yhdistymään.
Kun nämä kaikki ovat kohdallaan, on yhdistelmä automaattisesti mahdollisuus menestystarinaan. Seuraavassa blogissa avaan lisää esimerkein sitä, miten ihmisten kohtelulla pidetään hyvää tulostasoa yllä. Sekä motivoidaan kasvamaan omaan tonttiinsa sitoutuvasti.
Kirjoittanut
Sami Saarenpää | Myyntijohtaja | Osakas | KTI Laskutus Oy
Sami toimii KTI Laskutuksessa myynnin vetäjänä, vastaten myynnistä, kumppanuuksista sekä sopivassa suhteessa uuden ideoimisesta.
Vapaalla Sami tykkää matkustella prätkäillä.
www.ktilaskutus.fi
https://www.linkedin.com/in/samisaarenpaa/