“Perintätoimiston käyttäminen on kallista ja pilaa välit asiakkaaseen, kaiken lisäksi varmaan kiusaavat asiakkaita”; nämä ovat yleisimpiä huolia mielessä asiakkaalla joka on miettinyt perintätoimiston käyttöä mutta on lykännyt yhteydenoton ihan viimeiseen hetkeen.
Hyvä näin, mitä ikävämpi mielikuva on niin sitä enemmän voimme tuoda positiivisia asioita heti aloittaessa pöytään. Oma missioni on ollut pitkään sekä nostaa myyntityön arvostusta mutta myös poistaa negatiiviset mielikuvat perinnästä.
Itse näen niin että me olemme se taho joka toimii enemmänkin asiakaspalvelun sovittelevana jatkeena kuin millään tavalla toimeksiantajan ja velallisen välissä kiusaa tekevänä osapuolena. Usein siinä kohtaa kun perintätoimistoon otetaan yhteys on jo velallisen kanssa keskusteluyhteys katkennut, on aika tavallista että puheluihin ja viesteihin vain jätetään vastaamatta alkuperäiselle velkojalle koska rahaa ei välttämättä ole tai tilannetta vaikeuttaa jokin muu elementti. Näin pelataan aikaa mutta se taas voi valitettavasti kiristää huomattavasti alkuperäisen laskuttajan kassaa.
Lisäksi perinnän kulurakenteessa on usein toimeksiantajalle positiivinen yllätys se että vapaaehtoisen perinnän osalta meidän palkkio peritään velalliselta. Tästä kerron kiinnostuneille mielelläni lisää.
Tässä kohtaa astuu meidän osaaminen peliin.
Yli 9 kymmenestä velallisesta aktivoituu jollain tavalla siinä kohtaa kun perintätoimisto muistuttaa. Usein joko raha kotiutuu suoraan tai sitten saadaan ainakin auki keskusteluyhteys jonka jälkeen voidaan miettiä jokin ratkaisu mikä tyydyttää kaikkia. Tämä voi olla esimerkiksi maksusuunnitelma, näin autamme myös sitä velallista hoitamaan suorituksen niin että kaikille on tiukasta tilanteesta mahdollisimman vähän harmia. Erilaisia esimerkkejä voisi olla loputtomiin.
Miten ikävät tilanteet voisi sitten estää
Tavalla laskuttaa on valtavan iso merkitys. Moni pelkää turhaan niiden muistutusten lähettämistä, vaikka sitten muistuttaisi ensin itse niin se kannattaa tehdä. Kaikessa kaupankäynnissä on kuitenkin tarkoitus kunnioittaa sovittuja asioita ja hoitaa saatavat. Kannattaa vaikkapa ajatella niin että kyllä se velallinenkin haluaisi omat saatavansa pois eikä se asiakassuhde pääty muistuttamiseen. Sen jälkeen jos saatava ei kotiudu niin mitä aikaisemmin otat yhteyttä ammattimaiseen perintätoimistoon sitä aikaisemmin se raha sieltä kotiutuu.
Joskus myös laskutuksen ulkoistaminen auttaa koska silloin reskontran valvonta tehostuu ja voimme asiakkaan kanssa yhdessä suunnitella prosessin millaisen hän haluaa omille asiakkailleen.
Asiakkaalla on valtavan pitkä maksuehto
Tämä on todella yleistä nykyään, iso toimija saattaa ilmoittaa jopa 90 päivän maksuehtoa. Mutta tähänkin voidaan tarjota apua. Teemme myös saatavien rahoitusta joka voisi esimerkkinä toimia niin että siinä kohtaa kun lasku muodostuu maksamme tilille 50% laskun summasta, loppu kotiutuu sitten alkuperäisenä eräpäivänä. Näin kassan kierto helpottuu esim kyseisen laskun palkkojen tai materiaalikustannusten osalta.
Voimmeko auttaa
Oli tilanne tai lähtökohta melkein mikä tahansa niin varmasti löytyy jokin kohta nykymallista missä voisimme auttaa. Ja olemme ihan yhtä kiinnostuneita niin yksittäisistä toimeksiannoista kuin laajemmista integraatioista. Kaikkeen löytyy osaaminen saman katon alta.
Ps. Verkostoidun mielelläni kanssasi.
Sami Saarenpää | Head Of Social Selling
KTI Laskutus Oy
✆ 0400 180 142